ΚορυφαίαΟικονομίαΡεπορτάζΤοπικές ειδήσεις

‘Ερευνα του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής: βουτιά στο τζίρο των επιχειρήσεων λόγω lockdown-Το 82% των επιχειρήσεων είχαν μείωση-Εστίαση :όλες οι επιχειρήσεις με μείωση πάνω από 50%-Αύξηση τζίρου στα τρόφιμα και ποτά

Ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής, με αρωγούς τους επιχειρηματίες της πόλης, διεξήγαγε έρευνα με σκοπό την αποτύπωση του Οικονομικού Περιβάλλοντος του έτους 2020, στην περιοχή δράσης του και την αποτίμηση του έτους που παρήλθε. Πραγματοποιήθηκε γεωγραφική κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε δύο (2) μεγάλες κατηγορίες ενώ προσδιορίστηκε και η επιμέρους κλαδική υποκατηγοριοποίηση ανάλογα με την επαγγελματική δραστηριότητα  των εγγεγραμμένων μελών του Συλλόγου , διαμορφώνοντας έτσι την κατηγορία των καταστημάτων της Περιφέρειας της Κομοτηνής με 16 κλάδους και την κατηγορία του Κέντρου με 14 επιμέρους κλάδους, , ώστε να υπάρξει μία σαφής και ολοκληρωμένη εικόνα της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας του 2020.

Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά καθώς ο πλανήτης βρέθηκε αντιμέτωπος με την πανδημία του covid 19 . Η πρωτόγνωρη αυτή συνθήκη δημιούργησε μεγάλα προβλήματα σε όλο των Εμπορικό Κόσμο καθώς κλήθηκε να αναστείλει την λειτουργιά των καταστημάτων τους για μεγάλο χρονικό διάστημα με τη επιβολή δυο γενικευμένων lockdown , από τις 14 Μαρτίου 2020 έως τις 4 Μαΐου 2020 και από τις 7 Νοεμβρίου 2020 έως τις 18 Ιανουαρίου 2021 , ως  μέτρο προστασίας για την εξάπλωση  της πανδημίας. Επίσης οι επιχειρήσεις κλήθηκαν να λειτουργήσουν με τη μέθοδο το click awey άλλα και με τη χρήση του eshop .

Ως εκ τούτου το ερωτηματολόγιο  για το κέντρο της πόλης της Κομοτηνής απαρτίζετε από τις εξής ερωτήσεις :

  • Σύγκριση του ετήσιου τζίρου 2020 με 2019
  • Σύγκριση του τζίρου για το χρονικό  διάστημα  λειτουργιάς των καταστημάτων ανάμεσα στα lock down με το αντίστοιχο  του 2019
  • Πως Κινήθηκαν οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων με τη μέθοδο click away κατά την εορταστική περίοδο  , συγκριτικά με την αντίστοιχη  περσινή

  • Ποιο είναι το ποσοστό διατήρησης e shop σε τοπικό  επίπεδο

1. Ετήσια Μεταβολή του Κύκλου Εργασιών στο Κέντρο

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα που εξάγονται από τις απαντήσεις της κεντρικής ερώτησης της έρευνας για τις ετήσιες οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων της Κομοτηνής, καθώς όπως παρατηρούμε ο κλάδος της εστίασης δέχτηκε το μεγαλύτερο πλήγμα με το 100% των ερωτηθέντων να απαντούν ότι η μείωση του τζίρου τους ήταν πάνω από 50% συγκριτικά με το 2019, ακολουθεί  ο τομέας του ανδρικού ενδύματος με το 33,33% να έχει μείωση πάνω από 50%, ο τομέας των υποδημάτων να παρουσιάζει μείωση πάνω από 50% για το 20% των ερωτηθέντων και το γυναίκειο ένδυμα μείωση 30-40%  για το 37,50%. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο τομέας τρόφιμα –ποτά φαίνεται να μην επηρεάστηκε από τη συνθήκη της πανδημίας καθώς δεν τέθηκε σε αναστολή εργασίας  και ο κόσμος στράφηκε περισσότερο στη κατανάλωση αγαθών πρώτης ανάγκης με αποτέλεσμα ένα ποσοστό της τάξεως  37,50% να έχει παρατηρήσει αύξηση τζίρου 10-20% .

α/αΚλαδική κατηγοριοποίηση ΚέντρουΑύξηση       0-10%Αύξηση      10-20%Αύξηση      20-30%Αύξηση     30-40%Αύξηση    50% & άνωΚαμία ΜεταβολήΜείωση        0-10%Μείωση      10-20%Μείωση      20-30%Μείωση     30-40%Μείωση    50% & άνω
4.1Κοσμήματα – Χρυσός0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%75,00%25,00%0,00%
4.2Καλλυντικά-Αξεσουάρ0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%60,00%40,00%0,00%
4.3Ηλεκτρικά είδη-νέα τεχνολογία0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%16,67%0,00%0,00%50,00%33,33%0,00%
4.4Βιβλιοχαρτοπωλεία-Αναλώσιμα25,00%25,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%25,00%25,00%0,00%
4.5Παιχνίδια0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%33,33%66,67%0,00%0,00%
4.6Τρόφιμα-Ποτά37,50%37,50%0,00%0,00%0,00%25,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
4.7αΑνδρικά Ενδύματα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%16,67%50,00%0,00%33,33%
4.7βΓυναικεία Ενδύματα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%12,50%12,50%25,00%37,50%12,50%
4.8Παιδικά είδη0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%75,00%25,00%0,00%0,00%
4.9Υποδήματα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%40,00%40,00%20,00%
4.10Εσώρουχα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%20,00%40,00%40,00%0,00%0,00%
4.11Λευκά είδη0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%80,00%20,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
4.12Οπτικά0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%40,00%60,00%0,00%0,00%0,00%
4.13Καφέ – Εστίαση0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%100,00%

Συνοψίζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, διαπιστώνουμε τη ζημία που δέχτηκαν οι επιχειρήσεις της Κομοτηνής στις ετήσιες οικονομικές επιδόσεις τους καθώς η συντριπτικοί πλειοψηφία 80,27% κατέγραψαν μείωση του ετήσιου κύκλου εργασιών, ένα ελάχιστο ποσοστό της τάξεως 10,52% σημείωσε αύξηση και το 9,21% δεν παρουσίασε καμιά μεταβολή . (πίνακας 2)

Πίνακας 2

Πίνακας 2: Μεταβολή Ετήσιου τζίρου  στο Κέντρο της Κομοτηνής
Γεωγραφική Κατη/ποίησηΑύξηση       0-10%Αύξηση     10-20%Αύξηση     20-30%Αύξηση     30-40%Αύξηση   50% & άνωΚαμία ΜεταβολήΜείωση       0-10%Μείωση     10-20%Μείωση     20-30%Μείωση     30-40%Μείωση    50% & άνω
   
ΚΕΝΤΡΟ5,26%5,26%0,00%0,00%0,00%9,21%6,58%14,47%28,95%14,47%15,79%
ΣΥΝΟΛΟ10,52%9,21%80,27%

2. Μεταβολή του Κύκλου Εργασιών για το διάστημα  επαναλειτουργίας των καταστημάτων ανάμεσα στα lock down.

Στη κατηγορία αυτή εξετάζεται η κίνηση που καταγράφηκε σε μια καθορισμένη χρονική περίοδο και ειδικότερα κατά πόσο μπόρεσαν τα καταστήματα να  βελτιώσουν  τις πωλήσεις  τους μετά την άρση των lock down . Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα καθώς παρατηρούμε ότι το συγκεκριμένο  χρονικό διάστημα δεν στάθηκε ικανό, ώστε οι επιχειρήσεις να αυξήσουν τον τζίρους τους  . Ο  Κλάδος της εστίασης παραμένει σε πολύ  χαμηλά επίπεδα καθώς το 62,50% κατέγραψε μύωση της τάξεως 30-40% ,ακλουθούν τα ανδρικό ενδύματα με το 50,00% των καταστηματαρχών να σημειώνουν μείωση 30-40% .Για τους  κλάδους  Κοσμήματα  –Χρυσός  , Παιδικά ενδύματα και τα Λεύκα είδη  η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε  ποσοστά 75,00% ,50,00% και 60,00% αντίστοιχα,  δε παρατήρησαν καμία μεταβολή του τζίρου τους το συγκριμένο χρονικό διάστημα λειτουργιάς τους συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό .(πίνακας 3)

α/αΚλαδική κατηγοριοποίηση ΚέντρουΑύξηση       0-10%Αύξηση      10-20%Αύξηση      20-30%Αύξηση     30-40%Αύξηση    50% & άνωΚαμία ΜεταβολήΜείωση        0-10%Μείωση      10-20%Μείωση      20-30%Μείωση     30-40%Μείωση    50% & άνω
4.1Κοσμήματα – Χρυσός0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%75,00%25,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
4.2Καλλυντικά-Αξεσουάρ0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%20,00%40,00%40,00%0,00%0,00%0,00%
4.3Ηλεκτρικά είδη-νέα τεχνολογία0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%16,67%16,67%33,33%33,33%0,00%0,00%
4.4Βιβλιοχαρτοπωλεία-Αναλώσιμα25,00%25,00%0,00%0,00%0,00%50,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
4.5Παιχνίδια0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%33,33%66,67%0,00%0,00%0,00%0,00%
4.6Τρόφιμα-Ποτά37,50%37,50%0,00%0,00%0,00%12,50%12,50%0,00%0,00%0,00%0,00%
4.7αΑνδρικά Ενδύματα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%16,67%33,33%50,00%0,00%
4.7βΓυναικεία Ενδύματα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%25,00%37,50%37,50%0,00%
4.8Παιδικά είδη0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%50,00%25,00%25,00%0,00%0,00%0,00%
4.9Υποδήματα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%60,00%40,00%0,00%0,00%
4.10Εσώρουχα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%20,00%40,00%40,00%0,00%0,00%
4.11Λευκά είδη0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%60,00%40,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
4.12Οπτικά0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%40,00%60,00%0,00%0,00%0,00%
4.13Καφέ – Εστίαση0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%37,50%62,50%0,00%

Πίνακας 3

Συνοψίζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώνουμε ότι η ύπαρξη της πανδημίας ο φόβος και το κλίμα ανασφάλειας  που διατηρεί στους καταναλωτές επηρεάζει αρνητικά τις πωλήσεις ακόμα και στο διάστημα που τα καταστήματα ήταν  ανοικτά μετά την διαδικασία των lockdowk . Οι πωλήσεις των επιχειρήσεων  παρέμεινα σε πολύ χαμηλά επίπεδα  καθώς το 71,06% των ερωτηθέντων σημείωσαν μείωση τζίρου στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα λειτουργιάς συγκριτικά με αντίστοιχο περσινό , ένα ποσοστό της τάξεως 18,42% δεν παρατήρησε καμία μεταβολή και μόλις το 10,52% κατέγραψε αύξηση του τζίρου . (πίνακας 4)

Πίνακας 3: Μεταβολή  τζίρου  για το διάστημα  επαναλειτουργίας των καταστημάτων ανάμεσα στα lock down. στο Κέντρο της Κομοτηνής  
Γεωγραφική Κατη/ποίησηΑύξηση       0-10%Αύξηση     10-20%Αύξηση     20-30%Αύξηση     30-40%Αύξηση   50% & άνωΚαμία ΜεταβολήΜείωση       0-10%Μείωση     10-20%Μείωση     20-30%Μείωση     30-40%Μείωση    50% & άνω
   
ΚΕΝΤΡΟ5,26%5.26%0.00%0.00%0.00%18.42%17.11%21.50%18.42%14.03%0.00%
ΣΥΝΟΛΟ10,52%18.42%71.06%

Πίνακας 4

3. Πώς Κινήθηκαν οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων με τη μέθοδο click away κατά την εορταστική περίοδο  , συγκριτικά με την αντίστοιχη  περσινή .

    Για  το έτος  2020 τη περίοδο των Χριστουγέννων τα καταστήματα λειτούργησαν  με τη μέθοδο του click away ως μέτρο προστασίας από τον covid 19η.  Η πρωτόγνωρη αυτή μέθοδος έδινε τη δυνατότητα στα καταστήματα να είναι ανοιχτά  αλλά με τη  προϋπόθεση ο καταναλωτής να μη εισέρχεται στο κατάστημα και να παραλαμβάνει το προϊόν από την είσοδο του καταστήματος κατόπιν τηλεφωνικής παραγγελίας . Σκοπός του click away ήταν να μπορέσουν οι καταστηματάρχες να ανοίξουν τα καταστήματα τους κατά την περίοδο των εορτών, ωστόσο τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνου ότι η μέθοδος δε στάθηκε αντάξια των προσδοκιών ,καθώς στην ερώτηση πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων με τη μέθοδο click away κατά την εορταστική περίοδο  , συγκριτικά με την αντίστοιχη  περσινή, το 81,40% των ερωτηθέντων  απάντησε χειρότερα από την περσινή ένα ποσοστό 9,30% παρέμεινε στα ίδια επίπεδα και μόλις το  2.33% παρατήρησε αύξηση του τζίρου συγκριτικά  με την περσινή εορταστική περίοδο . Επίσης ένα ποσοστό της τάξεως του 6,98% δεν ανταποκρίθηκα στη μέθοδο του click away.(πίνακας 5)

 Πίνακας 5

Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι η μείωση του τζίρου για τα καταστήματα του κέντρου ήταν  πολύ μεγάλη κατά τη εορταστική περίοδο  καθώς το 23,53% των ερωτηθέντων κατέγραψε μείωση πάνω από 50,00% ,  το 20,59% κατέγραψε μείωση 41%-50% ένα ποσοστό τη τάξεως 11,76% παρουσίασε μείωση 31%-40% καθώς επίσης ένα ποσοστό 23,53% είδε  τον τζίρο του να μειώνετε κατά 21%-30% .(πινάκας 6)

Πινάκας 6

4.Ποιο είναι το ποσοστό διατήρησης e Shop σε τοπικό  επίπεδο .

Η συνθήκη της πανδημίας δημιούργησε νέες ανάγκες στη λειτουργιά της αγοράς η επιβολή των lock down και το παρατεταμένοκλείσιμο των καταστημάτων  οδήγησε στη λύση του  ηλεκτρονικού εμπορίου( e shop).  Η μέθοδος αυτή φαίνεται να είναι κάτι πρωτόγνωρο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τουλάχιστον  σε τοπικό επίπεδο , καθώς μέχρι τώρα εξυπηρετούσε περισσότερο τις μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου.

Ο Εμπορικός Σύλλογος σε προηγουμένη έρευνα που είχε πραγματοποιήσει και   αφορούσε την επαναλειτουργία των καταστημάτων μετά το πρώτο   lock down είχε διαπιστώσει ότι το ποσοστό των επιχειρήσεων  της πόλης μας που   διατηρεί  ηλεκτρονικό κατάστημα αφορά το 20.00%.  Σκοπός στη προκειμένη έρευνα είναι να διαπιστωθεί αν αυξήθηκε το συγκεκριμένο ποσοστό και κατά ποσό, τα τοπικά καταστήματα ενεργοποιήθηκαν ,έτσι ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν και να λειτουργήσουν στις νέες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία . Το αποτέλεσμα της έρευνας έδειξε ότι  στο βραχύ χρονικό διάστημα που μεσολάβησε μεταξύ των δύο ολικών περιορισμών («lockdown) το ποσοστό  των καταστημάτων που διαθέτουν eShop  έφτασε στo  33.33% (πίνακας 7) .Επίσης ένα μέρος των ερωτηθέντων ενημέρωσε ότι βρίσκονται στη διαδικασία και στη προσπάθεια εφαρμογής, καθώς τονίζουν ότι είναι μια δύσκολη διαδικασίας που απαιτεί οικονομικούς πόρους  αλλά και κατάλληλες γνώσεις στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

4.Διαθέτετε ηλεκτρονικό κατάστημα (eshop);ΝΑΙ ή ΟΧΙ
ΝΑΙΌΧΙ
33,33%66,67%

Πινάκας 7

      5.Ετήσια Μεταβολή του Κύκλου Εργασιών στη Περιφέρεια 

Στο κομμάτι αυτό της ερευνάς εξετάζεται η κίνηση που καταγράφηκε και ειδικότερα η μεταβολή του Κύκλου Εργασιών των καταστημάτων της Περιφερείς για το έτος 2020 συγκριτικά με το 2019.

Οι επιχειρήσεις που απαρτίζουν την κλαδική κατηγοριοποίηση της Περιφερείς  στην πλειοψηφία δεν σταμάτησαν εντελώς την λειτουργιά τους στο πλαίσιο του γενικευμένου lockdown , καθώς αφορούν την χονδρική πώληση άλλα και τα  είδη πρώτης ανάγκης και διατροφής , τα ποια εξαιρούνταν του μέτρου.

Από τα ευρήματα της έρευνας αποδεικνύεται η αλυσιδωτή λειτουργιά της αγοράς καθώς  παρατηρείται ότι οι επιχειρήσεις ειδών διατροφής που έχουν άμεση συνάρτηση με την τροφοδοσία των καταστημάτων της εστίασης σημείωσαν μεγάλη πτώση  . Συγκεκριμένα όπως βλέπουμε στο (πίνακα 8)τα κρεοπωλεία – ιχθυοπωλεία  σε ποσοστό 42,86%  κατέγραψαν μείωση  του τζίρου της τάξεως 10%-20%,  τα αρτοποιία, ένας από τους βασικότερους κλάδους ειδών πρώτης ανάγκης  , στη  πλειοψηφία 40,00% σημείωσαν  πτώση 20%-30%.

Επίσης το κλείσιμο των καταστημάτων και η απαγόρευση της κυκλοφορίας έφερε αρνητικά αποτελέσματα στο κλάδο των ψυλικών, με αναφορά περισσότερο στα περιπτερά, τα οποία ενώ τους δινόταν η δυνατότητα να λειτουργούν ολόκληρο το 24ωρο ωστόσο το 50,00% κατέγραψε μείωση 20,00%-30,00%. Ανάλογη αρνητική εικόνα παρατηρείταικαι στα πρατήρια υγρών καυσίμων καθώς το 42,86% σημείωσε μείωση του τζίρου συγκριτικά με την  προηγουμένη χρονιά σε ποσοστό 20,00%-30,00% . Αξιοσημείωτο βέβαια είναι το γεγονός ότι η συνθήκη της πανδημίας ευνόησε κατά πολύ το κλάδο των ταχυμεταφορών . Ο περιορισμός της μετακίνησης των πωλητών επηρέασε αρχικά θετικά την επισκεψιμότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων στους περισσότερους κλάδους του ηλεκτρονικού εμπορίου, και  κατ‘ επέκταση ,  το  δίκτυο διανομής των ηλεκτρονικών παραγγελιών με ένα μεγάλο ποσοστό να καταγράφει αύξηση 30,00% και άνω.  

ΕΤΗΣΙΟΣ ΤΖΙΡΟΣ 2020 ΜΕ 2019            
α/αΚλαδική κατηγοριοποίηση ΠεριφέρειαςΑύξηση       0-10%Αύξηση     10-20%Αύξηση     20-30%Αύξηση     30-40%Αύξηση   50% & άνωΚαμία ΜεταβολήΜείωση       0-10%Μείωση     10-20%Μείωση     20-30%Μείωση     30-40%Μείωση    50% & άνω 
3.1Είδη Υγιεινής20,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%20,00%40,00%20,00% 
3.2Δομικά-Σιδηρικά-Χρώματα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%20,00%40,00%40,00%0,00%0,00% 
3.3Θέρμανση-Υδραυλικά33,33%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%66,67%0,00% 
3.4Αλουμίνια0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%20,00%0,00%0,00%40,00%20,00%20,00% 
3.5Έπιπλα-Κουζίνες0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%25,00%0,00%25,00%50,00%0,00%0,00% 
3.6Ξυλεία0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%25,00%25,00%50,00%0,00% 
3.7Ιατρικά μηχανήματα33,33%0,00%0,00%0,00%0,00%66,67%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00% 
3.8Μεταφορές0,00%0,00%0,00%50,00%33,33%0,00%16,67%0,00%0,00%0,00%0,00% 
3.9Αρτοποιεία0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%20,00%0,00%20,00%40,00%20,00%0,00% 
3.10Ζαχαροπλαστεία20,00%20,00%0,00%0,00%0,00%0,00%40,00%20,00%0,00%0,00%0,00% 
3.11Κρέοπωλεία-Ιχθυοπωλεία0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%14,29%42,86%28,57%14,29%0,00% 
3.12αΠαντοπωλεία28,57%28,57%0,00%0,00%0,00%28,57%14,29%0,00%0,00%0,00%0,00% 
3.12βΦρούτα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%20,00%0,00%0,00%60,00%20,00%0,00% 
3.13Ψιλικά-Ζαχαρώδη0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%33,33%50,00%16,67%0,00% 
3.14Κλάδος Αυτοκίνητου0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%16,67%16,67%16,67%16,67%33,33%0,00% 
3.15Υγρά καύσιμα0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%14,29%14,29%42,86%28,57%0,00% 
            
             
             
              

Πίνακας 8

Συνοψίζοντας διαπιστώνουμε ότι και στην περιφέρεια οι επιχειρήσεις κατέγραψαν σημαντική πτώση  το 2020 συγκριτικά με την περσινή χρονιά, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό  το 72,29% σημείωσε μείωση του τζίρου, το 10,84% δε παρατήρησε καμία μεταβολή και ένα μικρό ποσοστό 16,87% παρουσίασε αύξηση.    (πίνακας 9)

Πίνακας 9

Πίνακας 2: Μεταβολή Ετήσιου τζίρου στη Περιφέρεια  
Γεωγραφική Κατη/ποίησηΑύξηση       0-10%Αύξηση     10-20%Αύξηση     20-30%Αύξηση     30-40%Αύξηση   50% & άνωΚαμία ΜεταβολήΜείωση       0-10%Μείωση     10-20%Μείωση     20-30%Μείωση     30-40%Μείωση    50% & άνω
   
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ7,23%3,61%0,00%3,62%2,41%10,84%9,64%15,66%26,51%18,07%2,41%
ΣΥΝΟΛΟ16,87%10,84%72,29%

6.ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Η έλευση της πανδημίας του Covid-19 και η επιβολή των περιοριστικών μέτρων  που ακολούθησε, επέφερε ισχυρό πλήγμα στον κλάδο του λιανικού εμπορίου.  Ο δείκτης ετήσιου κύκλου εργασιών για τα καταστήματα του κέντρου της Κομοτηνής παρουσίασε μείωση της τάξεως – 80,27% και- 72,29% για τη   περιφέρεια ,σε σχέση με τον αντίστοιχο  του 2019.  Τα περιοριστικά μέτρα δεν επηρέασαν όλες τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου με τον ίδιο τρόπο. Μάλιστα κατηγορίες όπως τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (supermarkets) παρουσίασαν αύξηση +(20,00%-30,00% ) . Στον αντίποδα, η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης δέχθηκε συντριπτικό πλήγμα καθώς ο κύκλος εργασιών στο συγκεκριμένο κλάδο μειώθηκε πάνω  από 50,00% , ενώ σημαντική ήταν και η μείωση στις κατηγορίες Έπιπλα – Ξυλεία α -30,00%, Θέρμανση Υδραυλικά -40,00%,ψιλικά -30,00% ,Υγρά Καύσιμα  -40,00%.

Επίσης είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι και για το διάστημα που τα καταστήματα ήταν ανοικτά , υπό το φόβο και την ανασφάλεια  οι καταναλωτές εξακολουθούσαν να μη επισκέπτονται τα καταστήματα και να ψωνίζουν online. Όλη αυτή η συνθήκη ενεργοποίησε  τους τοπικούς επιχειρηματίες προσπαθώντας να κάνουν στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο και να επενδύσουν στο  e-shops .

Το λιανεμπόριο βιώνει πρωτόγνωρα δύσκολες στιγμές, καθώς οι επιχειρήσεις βλέπουν τους τζίρους τους να μειώνονται σημαντικά  και από την άλλη τα λειτουργικά έξοδα, όπως ενοίκιο, προσωπικό και ρεύμα να  παραμένουν ως έχουν. Η πανδημία του κορονοϊού δεν θα  πρέπει να  επιφέρει το τέλος του παραδοσιακού λιανεμπορίου ,ωστόσο διαπιστώνουμε ότι το επιχειρηματικό μοντέλο αλλάζει και κατευθύνεται  στην ανάπτυξη της διαδικτυακής δραστηριότητας, καλώντας τους επιχειρηματίες να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, για να μπορέσουν να επιβιώσουν και να ανταπεξέλθουν στις νέες συνθήκες, που δημιούργησε η κρίση του COVID-19 .

Η  αποτύπωση  του Οικονομικού Περιβάλλοντος της Κομοτηνής είναι μία ενέργεια η οποία μας δίνει την δυνατότητα και εξυπηρετεί στην καλύτερη αξιολόγηση των στοιχείων και μεταβολών που υπάρχουν κάθε χρόνο στις επιχειρήσεις της Πόλης μας. Ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής ευχαριστεί  τους καταστηματάρχες που συμμετείχαν στην παραπάνω έρευνα ,συμβάλλοντας στην πραγματοποίηση και παρουσίαση του παραπάνω εγχειρήματος.

Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής

Κωνσταντινίδου Κυριακή

Back to top button